Steeds meer personenauto’s en bedrijfswagens zijn voorzien van een aircosysteem. Een airco is comfortabel en zorgt er voor dat u ontspannen kunt autorijden. Daarnaast levert de airco een wezenlijke bijdrage aan de veiligheid doordat het concentratievermogen van de bestuurder bij een aangename temperatuur optimaal blijft. Zomers houdt de airco uw auto lekker koel en in de winter voorkomt het dat de ruiten beslagen. Het is verstandig de airco in alle jaargetijden te gebruiken, dit voorkomt dat door stilstand nare luchtjes ontstaan.

Anders dan veel mensen denken is het aircosysteem niet onderhoudsvrij. Zelfs een goedwerkend aircosysteem verliest 8% tot 10% koudemiddel per jaar. Na enkele jaren merkt u dat de koelcapaciteit van de airco minder wordt. Koudemiddel zorgt naast de koeling ook voor smering van het aircosysteem. Wanneer de vullingschraag van het koudemiddel onder een bepaald niveau daalt, dan kan er aanzienlijke schade ontstaan. Het “hart”, de compressor, wordt dan onvoldoende gesmeerd, raakt oververhit en gaat kapot. Reparatiekosten: € 500,00 of meer!

Om uw aircosysteem optimaal werkend te houden is regelmatige controle in een professionele werkplaats noodzakelijk. ACC Oosterwolde heeft een speciaal controle- en onderhoudsprogramma voor aircosystemen ontwikkeld, bestaande uit de onderstaande onderhoud- en controlebeurten.

Hoe werkt airco?

Instromende (warme) buitenlucht wordt door de Airco afgekoeld.

De Airco van de auto bestaat uit een gesloten systeem waarin, onder druk een koudemiddel circuleert. De werking van de Airco is gebaseerd op een natuurkundig principe; door verandering van druk kan de temperatuur worden beïnvloed.

De airco van een auto heeft verschillende onderdelen.

  • Compressor verplaatst het (lage druk) gasvormige koudemiddel naar de condensor (hoge druk).
  • Het opgewarmde koudemiddel wordt door de condensor gepompt. Hier staat het zijn warmte af aan de rijwind of middels een fan. Door de temperatuursdaling wordt het middel vloeibaar.
  • De filterdroger verwijdert vuil en vocht.
  • Het vloeibare koudemiddel in de auto airco nog steeds onder hoge druk, stroomt naar het expansieventiel. Dat reduceert de druk door een geringe hoeveelheid koudemiddel door te laten.
  • In de verdamper wordt het koude middel weer gasvormig. Door de drukverlaging gaat het koken. Dit ontrekt warmte aan de buitenlucht. De aanjager blaast deze koele lucht langs de verdamper in de auto.

Coole tips

  • Zet de airco minstens één keer per week 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages en nare luchtjes.
  • Zet de airco niet te koud. Het verschil met de buitentemperatuur kan het best niet groter zijn dan 6 graden.
  • Zet voor vertrek kort de deuren of ramen open, zodat de meeste warmte verdwenen is.

Plaats hier uw zoekopdracht...